Willem Hamers
Schilderijen en Collages

12 februari 2019 t/m 25 maart 2019 | Opening: zaterdag 16 februari 2019 om 16.00 uur

Willem Hamers (1954, Velsen-Zuid) is een in Haarlem werkende vormgever/beeldend kunstenaar. Hij heeft (voornamelijke) regionale bekendheid met zijn collages. De afgelopen jaren heeft hij zich toegelegd op het vertalen van deze collages naar groot formaat canvas. De vorm-experimenten hebben geresulteerd in een tiental schilderijen waarvan er een aantal in Beverwijk te zien zijn.

Over de schilderijen:

“Beschouw me als een erfgenaam van het thema van de 17e eeuwse schilder Pieter Jansz Saenredam, voor de niet-ingewijden – hij schilderde interieurs van kerken en kathedralen. Ik schilder de kathedralen van de industriële revolutie, de meestal in verval geraakte monumenten van een vervlogen tijd,  Anders dan Saenredam heb ik mij niet gericht op een natuurgetrouwe weergave van de interieur. Vandaag bewegen we ons in meerdere ruimten (spaces), reeel en of virtueel. Alle schilderijen hebben meerdere ruimten en daardoor twee of meer, soms conflicterende, perspectieven. Het is aan de beschouwer welke ruimte preferent is.”

Over de collages:

60 WRD/MIN ART CRITIC // KASSEL // 120

The global relocation over the past half century of most manufacturing industries from North America and Europe to East Asia has resulted in massive layoffs and a rethinking of labor. It has also left factories empty and machines unused. This situation forms the impetus for a series of mixed-media works on paper by Willem Hamers titled “Decline of Industrialization.” Modest, almost precious in scale, the forty-nine collages are as regular in their square size as something mechanically produced by one of these machines that no longer has a blue-collar person running it. Against the photographic backdrop of endlessly ruined industrial spaces, Hamers produces variations using materials such as acrylic binder, sand, foil and fragments of film. The effect is of further ruination, but one that implicates bodies in its unique, handmade quality. Most notable, however, is the unromanticism of these collages. Artists and real-esate developers alike see industrial ruins as potential lofts and restaurants and ateliers. Those won’t be built here.
—Lori Waxman 7/23/12 4:42 PM dOCUMENTA (13)